س .و .جالرئيسيةالبوابةبحـثالتسجيلقائمة الاعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 هل :: الطيبة :: أصبـ ح ـت :: ع ـبط :: >> موضوع للتحاور والنقاش <<

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
جـــنـــه

مـديـر عـَــام
مـديـر عـَــام


انثى
مـسـاهـمـَـاتـك : 14122
سـنــك : 33
مـوقـعـَـك : ملتقى دريم
عـَـمـلـك : لا اعمل
هـوايـتـك : القراءة
سـجـلـت إمـتـى : 20/12/2007

مُساهمةموضوع: هل :: الطيبة :: أصبـ ح ـت :: ع ـبط :: >> موضوع للتحاور والنقاش <<   الثلاثاء يونيو 09, 2009 5:03 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم يا أحلى شباب وبنات فى أحلى منتدى
النهاردة بقى جايب موضوع جميل ولاحظته أوى يا جماعة فى المجتمع بتاعنا وهو >> الطيبة << ايه رأيكم نتناقش فيه ...
عارفين يا شباب زمان كانت الناس تتميز بالطيبة لأنها كانت ميزة بجد مش أى كلام يتميز بها الانسان فى وقتهم هذا ، ولكن اللى بنشوفه النهاردة بقى يا جماعة انها أصبحت نقطة سيئة فى تاريخ الإنسان لو امتلكها ... دا الواقع بتاعنا صح ولا لأ ؟

نتكلم بقى وبصراحة اننا عارفين ان طيبة القلب صفة محمودة وجميلة فى الانسان بل ومطلوبة ومرغوبة فيه ولو لاحظتوا الإنسان الطيب القلب محبوب من الجميع ، القضية بقى يا شباب فى طيبة القلب دى انهم وصفوا الانسان الطيب القلب فى زمنا دا على إنه شخص ضعيف ودا على حد قولهم ، وأصبحت الطيبة توصف بالضعف والتخلف لماذا ؟؟ هذا سؤال يطرح نفسه ، واجابته لأنه إنسان اتصفبالسماحة والشفافية ... وأصبحوا الناس يستغلون هذهالطيبة للأسف لقضاء مصالحهم وتجاوزهم أى نظم !!!

>>> محور نقاشنا بقى يا شباب <<<

1- هل للطيبة حدود ؟؟ ولو كانت لها فما حدودها ؟؟
2- ايه رأيك بطيب القلب وبما تصفه هل تصفه بالضعف أم تصفه بالسماحة والشفافية ؟؟
3- كيف نتعامل مع صاحب القلب الطيب ؟؟
4- هل أصبحت الطيبة عيب من عيوبنا ؟؟
5- هل الطيبة أصبحت = ضعف الشخصية ؟؟

كل دى يا شباب أسئلة عاوز منكم الإجابة عليها

واتركوا العنان لقلمكم فى مناقشة هذه القضية ...

بنتظار ردودكم

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جـــنـــه

مـديـر عـَــام
مـديـر عـَــام


انثى
مـسـاهـمـَـاتـك : 14122
سـنــك : 33
مـوقـعـَـك : ملتقى دريم
عـَـمـلـك : لا اعمل
هـوايـتـك : القراءة
سـجـلـت إمـتـى : 20/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: هل :: الطيبة :: أصبـ ح ـت :: ع ـبط :: >> موضوع للتحاور والنقاش <<   الثلاثاء يونيو 09, 2009 5:10 pm

انا هقول رايى عشان الاعضاء تدخل وتشجع وترد
لاو فى اعضاء اصلاا دخلو


هو فعلا الطيبه فى زمانا ده بقت شيئ منبوذ و خصوصا لو كان الانسان ده بيتعامل بطبيعته
و انا باذن الله هجاوب على كل اسئلتى و بكل صراحه

1- هل للطيبة حدود ؟؟ ولو كانت لها فما حدودها ؟؟

شوف يا ميدوو أكيد لكل حاجه حدود و خصوصا فى الزمان ده بعد مابقى كل شيئ حلو منبوذ فيه
و حدودها ان الطيبه دى متوصلش لمرحلة الهبل اللى تخلى الناس تشمت فيك
و تقول على الشخص الطيب ده عبيط او عاوز يعمل فيها أبو قلب طيب

2- ايه رأيك بطيب القلب وبما تصفه هل تصفه بالضعف أم تصفه بالسماحة والشفافية ؟؟

أكيد طبعا هصفه بالسماحه و الشفافيه
بس ياترى لو انا هصفه كده
غيرى هيصفه بنفس الوصف ؟؟؟


3- كيف نتعامل مع صاحب القلب الطيب ؟؟

أكيد طبعا هتعامل معاهم بنفس الطريقه و هاعملهم احسن معامله كمان

4- هل أصبحت الطيبة عيب من عيوبنا ؟؟

فى الزمان ده
أيوه
الطيبه أصبحت عيب وعبط كمان
يعنى انا ساعات بندم كتير انى كنت طيبه مع ناس مش بيقدرو الطيبه و مش المهم انى اندم عليهم
المهم انى باستحقر نفسى انى صاحبتهم وعملتهم باالطيبه دى فى يوم من الايام
و أكون فتحت قلبى للشخص ده

5- هل الطيبة أصبحت = ضعف الشخصية ؟؟

ممكن يكون فى ناس فى زمانا شايفنها كده
بس انا عن نفسى
شايف الطيبه دى من احسن الصفات فى الانسان الطيب
بيقدر يتحكم فى نفسه وقت الغضب
و انا من طبيعتى لو زعلت من حد بانسحب علشان ماخسرهوش لأنى عارف انى لو اتكلمت معاه فى الوقت ده
ممكن اخسره و الى الابد
فالانسان الطيب هو اللى بيقدر يتحكم فى اعصابه وقت الغضب بس ممكن بردة يفقد اعصابه
علشان كده المثل المصرى بيقول
" اتق شر الحليم اذا غضب
دمتم بخير

بنتظار ردودكم

"

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
انا بحبك

صاحب الموقع
صاحب الموقع


ذكر
مـسـاهـمـَـاتـك : 8222
هـوايـتـك : الرياضة
سـجـلـت إمـتـى : 20/09/2007

مُساهمةموضوع: رد: هل :: الطيبة :: أصبـ ح ـت :: ع ـبط :: >> موضوع للتحاور والنقاش <<   الثلاثاء يونيو 23, 2009 12:17 pm

الطيبة والعبط شيئان متلازمان
ولابد من الفصل بينهما
علي حد سواء
وانا مش فاهم ولا كلمة من اللى انا قولتها
بس اللى اقدر اقولة ان موضوع جميل
من شخص اجمل

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://dream.own0.com
جـــنـــه

مـديـر عـَــام
مـديـر عـَــام


انثى
مـسـاهـمـَـاتـك : 14122
سـنــك : 33
مـوقـعـَـك : ملتقى دريم
عـَـمـلـك : لا اعمل
هـوايـتـك : القراءة
سـجـلـت إمـتـى : 20/12/2007

مُساهمةموضوع: رد: هل :: الطيبة :: أصبـ ح ـت :: ع ـبط :: >> موضوع للتحاور والنقاش <<   الثلاثاء يونيو 23, 2009 10:11 pm

هههههههههههههههههههه
ميرسى يامعتز ردك اللى جميل اوى اوى
نورت الموضوع بمرورك

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
هل :: الطيبة :: أصبـ ح ـت :: ع ـبط :: >> موضوع للتحاور والنقاش <<
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: ملتقيات دريم العامة :: الملتقي العام الشامل-
انتقل الى: