س .و .جالرئيسيةالبوابةبحـثالتسجيلقائمة الاعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 لا يصح إلا الصحيح مع شوية توضيح

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: لا يصح إلا الصحيح مع شوية توضيح   الخميس أكتوبر 23, 2008 5:33 pm

كلنا بنحب ومرتبطين وفي الجدّ مستعدين

"منى": "أحمد" أنت عارف إنك كل حاجة في حياتي وإن أنا ما اقدرش أعيش من غيرك علشان كده أنا مستعدة أعمل أي حاجة علشان نفضل مع بعض.. لأني مش متخيلة أني ممكن أبعد عنك أو يعدي يوم من غير ما أشوفك.. وما تقلقش أنا هاقف جنبك وهاساعدك لحد ما تقف على رجليك وتبقى حاجة كبيرة إن شاء الله..

"أحمد": "منى" إنت الهواء اللي أنا باتنفسه ونفسي أجيب لك حتة من السما وإن شاء الله ربنا يقدرني وأقدر أسعدك، وأوعدك أني هاواصل الليل بالنهار علشان ربنا يوفقني وأعمل لك حاجة تشرفك وتكوني مبسوطة بيها، ومش لازم أي حاجة تنكد علينا فرحتنا، ونكبّر دماغنا في الحاجات اللي ما تستاهلش.


ده الحوار اللي غالباً بيكون بين أي اتنين مرتبطين واللي بيدل على الحب الجاد يعني نرفع شعار (كلنا بنحب ومرتبطين وفي الجد مستعدين) وده اللي هنبتدي بيه الموضوع وهو أن كل واحد فينا بيعيش × قصة حب (على رأي أحمد حلمي) أو مرتبط يعني الموضوع داخل في الجد.. كلام جميل بس إنتم عارفين إن فيه حاجات بسيطة ممكن تفرق في العلاقة من أولها لآخرها أو بتكون الحاجات الصغيرة دي كفيلة إنها تحوّل العلاقة لجحيم علشان كده كان لازم نتكلم عن التنازلات اللي ممكن يقدمها أي طرف من أجل الطرف الآخر علشان المركب تمشي؛ بس مش في كل الأحوال ينفع نقدم تنازلات.. يعني ساعات آه وساعات لأ وده هيكون من حقكم خاصة لو إنتم شايفين أن ده صح.. بس لازم الأول نفرق بين الصح والغلط.

ا المبادئ لا تتجزأ.. و"عبود" يحافظ على الحدود


في ساعة متأخرة من الليل.. هاتف "منى" المحمول اهتزّ ولم يصدر صوتا؛ لأن "منى" محددة الوضع "فايبريشين" علشان عندهم في البيت نايمين.. خووووو خوووو، وبصوت منخفض ردت

"منى": آلو يا "أحمد".

"أحمد": إزيك يا "موني" وحشتيني وقلت اطمّن عليكي قبل ما أنام.

"منى": ميرسي ليك يا "حمادة" وأنتَ كمان ليك وحشة كبيرة ومستنية النهار يطلع علشان أشوفك.. وياللا روح نام علشان تعرف تصحى بدري ومش تروح عليك نومة.

"أحمد": "مونو" أنت مستعجلة ليه أنا كنت عايز أطلب منك طلب.

"منى": أؤمر يا "حمو" محتاج فلوس.. تعبان محتاج دكتور.. جعان ابعت لك أكل.. إنت ساكت ليه.. محتاج أي حاجة مش عندك.. ما ترد.

"أحمد" بشيء من النرفزة: اهدي شوية إنت مدّياني فرصة حتى آخد نَفَسي (يا ساتر).. كل اللي أنا محتاجه إنت.. محتاجك جنبي.

"منى" بدهشة": طب ما إحنا على طول مع بعض.

"أحمد" بصوت منخفض قوووووي: أنا قصدي نفسي يعني.. يعني نفسي.. باقول لو ينفع يعني -تقاطعه "منى": ما تتكلم يا "أحمد"-بصراحة كده نفسي أمسك إيدك.

"منى" بانفعال: إنت فعلاً محتاج حد.. بس حد يفوّقك.. تااااااااخ (ده صوت السماعة اللي اتقفلت في وشه).

ده مثال بسيط لحوار ممكن يحصل بين أي اتنين.. وهو فعلاً حوار بسيط بس مش طبيعي وما ينفعش يبقى طبيعي؛ لأن الموضوع لو بدأ بمسك الإيد، الله أعلم هينتهي على إيه علشان كده كان أول حاجة نبدأ بيها هي المبادئ اللي نشأنا عليها واللي عرفناها في بيوتنا ومع أهلنا وحتى أصحابنا وكل واحد فينا اتربى عليها.. وبما أن كل واحد في الدنيا صاحب مبدأ، والمقصود بالمبادئ هي المبادئ الأخلاقية والدينية واللي مستحيل تتغير أو نحاول نغيرها.. علشان كده دي الحاجة الوحيدة اللي مش هيكون فيها تنازلات خالص.. بمعنى أدق لازم في علاقتنا نحافظ على الحدود اللي بينّا.. ولازم علشان الطرفين يحافظوا على بعض يبقى لازم كل طرف يخاف على الطرف التاني حتى من نفسه، وده شرط أساسي في العلاقة يعني عند المبادئ لازم ننسى كلمة التنازلات دي خاااااالص، لأ ونرفع كمان شعار: "ممنوع اللمس ممنوع الهمس" حتى لو الموضوع دخل في الجد وأصبح فيه خطوبة ودبل وارتباط رسمي آخر حااااااجة... برضه لازم نفضل على مبدأنا لحد ما كُل واحد فينا يبقى في بيت التاني.

من الآخر كده البنت لازم تحافظ على الحدود اللي بينهم، وكمان تكون يقظة جداً في الموضوع ده لأنه لا يقبل القسمة على اتنين.. وده مش تشدد ولا تزمت ولا أي من المسميات دي خالص، وكمان مش عدم رومانسية ولا الكلام الكتير اللي ممكن يتقال في الحالات دي؛ لأن اللي بيطلب الطلبات دي هو نفسه اللي ممكن يفركش الموضوع كله بسبب إنك وافقتي عليها.. في حين أن البنت بتقدم الكلام ده من أجل الحبيب وتحت مسمى الحب؛ وهذا الأمر مرفوض شكلاً وموضوعاً.

أما بالنسبة لـ"روميو" سواء كان "أحمد" ولا "حمادة" ولا "تامر" ولا "عبود" حتى يجب أنه لا يتعدى حدوده ويعرف أن الأمر مش مقبول زيه زي البنت، ولا يحاول أن يستدرج البنت لأي من هذه الأمور.. لأن (اللي بيحب بجد بيخاف على حبيبه).. فيا "عبود" حافظ على الحدود.

................تمت بحمدالله...............
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
لا يصح إلا الصحيح مع شوية توضيح
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: ملتقيات دريم العامة :: الملتقي العام الشامل-
انتقل الى: